BROED 2024: LLO inspiratie voor de creatieve sector
In november werd voor de eerste keer BROED georganiseerd, een hele maand vol (55) events, workshops, talks voor en door creatieve professionals waarin Leren en Ontwikkelen centraal stond. Studenten, starters en ervaren creatieve professionals; iedereen kon en deed mee aan dit feest van LLO voor de creatieve sector in de regio Utrecht. In totaal deden 1500 creatieve professionals mee aan evenementen.


Portfolio Night
Fotogafie: Rogier Boogaard
Initiatiefnemer van BROED is de Utrecht Creative Community (UCC). De UTA steunt dit initiatief met een impulsbijdrage vanaf hun start in 2022. De UCC wil de professionalisering van de vele zzp’ers, mkb’ers en flexwerkers in de creatieve sector toegankelijker maken en versterken. We spraken direct na afloop van BROED met twee van de vier projectleiders, Simone Ooijens en Noortje van Dorp. ‘Wat een maand’, aldus Simone. ‘We hebben zo veel positieve reacties gekregen van zowel deelnemers als de organisaties die samen met ons de maand hebben georganiseerd. Dit smaakt absoluut naar meer, de plannen voor BROED 2025 zijn al in de maak!’.
Bomvol programma
Blijven leren en ontwikkelen is belangrijk, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Noortje: ‘Uit onderzoek blijkt dat persoonlijke ontwikkeling voor zzp’ers in onze sector ingewikkeld is. Het kost dubbel tijd en geld, want in de tijd dat je een opleiding volgt, kan je geen geld verdienen. Ook is de sector enorm divers, wat het professionaliseringsaanbod versplinterd maakt. Met UCC en met BROED willen we dit doorbreken. Laten zien en ervaren wat er allemaal mogelijk is en hoe leuk het is om je te blijven ontwikkelen. Door de activiteiten zo veel mogelijk gratis of tegen een kleine vergoeding aan te bieden, halen we al een heel belangrijke drempel weg.’
Tijdens BROED was er een breed programma waarin op verschillende manieren te leren viel. Simone: ‘Het programma is samengesteld met de culturele en creatieve sector in de regio Utrecht. Dit netwerk hebben we in de afgelopen twee jaar met UCC opgebouwd en wierp nu z’n vruchten af. Er waren praktische workshops, een-op-eentjes, talks, inspiratiesessies of borrels. Zo was er voor ieder wat wils om zich persoonlijk, creatief of zakelijk te ontwikkelen. Naast programma's van aangesloten partners, organiseerde de UCC zelf vier BROED Talks, waarin een brede groep creatieve professionals bij elkaar kwam op bijvoorbeeld thema’s zoals persoonlijke ontwikkeling of ondernemerschap. Thema’s die voortkwamen kwamen uit eerder onderzoek naar de behoefte als het gaat om leren en ontwikkelen vanuit de UCC. Het mooie van deze talks was dat ze verbindend werkten. De creatieve sector is heel divers, denk aan de kunstenaar en muzikant tot de grafisch ontwerper en theatertechniekprofessional. Deze talks waren gericht op zulke overkoepelende thema’s waar iedereen mee te maken heeft. Heel inspirerend om elkaars verhalen te horen en ook te leren van elkaar.’

BROED-Broed Talk in de Vechtclub XL
Fotogafie: Rogier Boogaard
Er werd met netwerkpartners ook maatwerk geleverd in de organisatie van een activiteit. UCC ging bijvoorbeeld in gesprek met de organisatie van Winterwinkelen, een beurs van samenwerkende broedplaatsen waar creatieve makers hun producten verkopen. Simone: ’De organisatie merkte dat het de beursdeelnemers regelmatig ontbrak aan een professionele aanpak en om vervolg te geven aan het succes van een beurs. Daarop inspelend hebben we een masterclass Beurscommunicatie opgezet samen met de organisatie van Winterwinkelen. Hoe presenteer je jezelf optimaal en hoe hou je je klanten vast ook na de beurs. Aansluitend was er een netwerkborrel waar ondernemers met elkaar van gedachten konden wisselen. Goede opkomst en hele enthousiaste deelnemers. Twee weken later was de beurs Winterwinkelen en konden de deelnemers direct hun nieuwe vaardigheden in de praktijk brengen. Een mooie relevante en praktische masterclass dus!’
BROED-fans
Simone en Noortje en hun mede-projectleiders van de UCC Lotte Timmermans en Niels Ketelaars zijn na vijf volle BROED-weken trots op het bereik en effect van de eerste editie van het professionaliseringsfestival. Simone: ‘We hebben echt een grote en diverse groep creatieve professionals bereikt. Van studerend tot senior. Ook veel docenten van de creatieve opleidingen deden mee aan de activiteiten. Na een paar weken zagen we zelfs BROED-fans, deelnemers die telkens weer terugkwamen, zo leuk! Maar er waren ook mensen van buiten de sector én buiten de regio, bijvoorbeeld bij de workshop zeefdrukken. Familieleden en wijkbewoners deden mee, echt geweldig.’
Leerpunten waren er zeker ook. Noortje: ‘Zo werden weekendevents soms wel en soms minder goed bezocht, dan hebben mensen toch andere dingen te doen.’ ‘We hadden ook no-shows, omdat mensen het simpelweg waren vergeten’, vult Simone aan. ‘We merken dat mensen gewend zijn aan de commerciële manier van communicatie; het continu herinneren van deelnemers via email of socials dat het event waar ze zich voor aangemeld hebben er aan komt. Dit kost tijd en geld om goed te doen, iets wat wij nu voor deze eerste editie nog niet helemaal konden waarmaken.’

Workshop Zeefdrukken
Fotogafie: Rogier Boogaard
De komende jaren bouwt de Utrecht Creative Community verder aan haar netwerk en het samen creëren en mede mogelijk maken van programma’s om professionalisering voor iedereen in de creatieve en culturele sector in regio Utrecht toegankelijk te maken. Daar is de volgende editie van BROED, in november 2025, onderdeel van.
Meer weten en nagenieten van BROED? Kijk op www.broedutrecht.nl/terugblik of neem contact op met Simone simone@utrechtcreativecommunity.nl