Campagne Just ENTER IT succes

Hoe krijg je meer aandacht voor het IT-vak? Hoe zorg je dat je buiten de huidige vijver vist? ICT Valley bedacht samen met Utrecht Talent Alliantie de campagne ‘Just Enter IT’ mensen te bereiken die graag in de IT willen werken, maar niet weten in welke functie of welke specificaties daarvoor nodig zijn.

Hoe werkt ’t?

Heel simpel: op de website kunnen geïnteresseerden een vragenlijst invullen, waaruit een bepaald IT-profiel komt wat bij je past. Deze vragenlijst is luchtig ingestoken, om hiermee extra mensen te triggeren de test te doen. Vooral via social media is er online gericht campagne gevoerd, specifiek op mensen die nu nog niet in de IT-branche werken, waardoor zo’n 2500 mensen de test hebben ingevuld.  

Persoonlijke follow-up

Het succes van de campagne zit ‘m vooral in de gedegen follow up: na het invullen van de test kan men aangeven of men gebeld wil worden. Een werving-en-selectiespecialist vraagt vervolgens -eerst telefonisch, daarna persoonlijk- dieper door naar wat iemand wil en wat de mogelijkheden zijn. Werving-en-selectiespecialist Merel: ‘Wat ik terugkrijg van deelnemers is dat ze dit heel prettig vinden, omdat het veel laagdrempeliger is dan direct een sollicitatiegesprek. En dat het veel meer op de persoon is gericht: wat past echt bij mij en wat heb ik nodig. Ook geef ik ze graag een aantal tips hoe ze zich kunnen voorbereiden op een sollicitatiegesprek.’ Na een persoonlijk gesprek met de wervingspecialist, wordt gekeken of de kandidaat gekoppeld kan worden aan een bedrijf of aan de Christelijke Hogeschool Ede en/of Hogeschool Arnhem Nijmegen om te kijken welke studie nog nodig is.  

Bereik: 20 en 30 jarigen

Door breed online te werven, heeft de campagne gericht mensen kunnen bereiken, waarvan zo’n 160 vervolgens ook weer echt verder geholpen zijn. Op dit moment zijn er nog diverse gesprekken aan de gang om tot een match te komen. Naast deze succesvolle matches met werkgevers of opleiding, levert de campagne veel informatie op over de motivaties en belemmeringen van de mensen die hebben gereageerd. Vooral jongeren tussen de 20 en 30 jaar vulden de online scan in. Veel van hen willen aan de slag in de IT, maar willen daarvoor niet (weer) 4 jaar de schoolbanken in of hebben daar niet het geld voor. Ook wil het merendeel parttime werken. Verder reageerden hoogopgeleide 50plussers op de campagne, veelal met ervaring in de IT, die graag willen switchen van bedrijfstak naar een fulltime goedbetaalde baan. Ze hebben wel het geld voor opleiding. Financiën, of het ontbreken daarvan, speelt bij alle doelgroepen een belangrijke rol.

Of en hoe de campagne wordt doorgezet, wordt momenteel nog bekeken ‘We zouden dit programma ook graag in de hele regio Utrecht aanbieden om zo meer mensen – uit allerlei beroepsgroepen – aan het werk te krijgen in de IT’, aldus Marjolijn Zwetsloot, directeur van U-TECH community.


Met vragen over de campagne kan je terecht bij Diana van der Stalt van ICT Valley.