Lerend netwerk op Onderwijs Research Dagen (ORD)
Op 4 en 5 juni waren Elco Buurma, Evelien Ketelaar en Ilya Zitter (onderzoekers Lectoraat Beroepsonderwijs op de Hogeschool Utrecht) aanwezig op de Onderwijs Research Dagen (ORD) in Leuven. Daar organiseerden ze een discussietafel met als titel: “Leven lang ontwikkelen voor iedereen vanzelfsprekend: een regionale aanpak.”
Aan de hand van het onderzoek dat ze doen binnen het project “Een lerende aanpak voor Utrecht Talent Alliantie” gingen zij met deelnemers in gesprek over prikkelende stellingen, zoals: “LLO op de werkplek wordt te individualistisch aangevlogen.”
De gesprekken leverden waardevolle input op, vastgelegd op ‘puzzelstukjes’. Daaruit kwamen onder andere deze inzichten naar voren:
- Leven Lang Ontwikkelen (LLO) speelt óók een belangrijke rol in het behouden van medewerkers.
- Kennis uit de literatuur over leiderschap en teamontwikkeling is relevant voor LLO-vraagstukken.
- Aandacht voor collectief leren binnen organisaties is essentieel. Inzicht in factoren die het succes daarvan beïnvloeden, zijn leerzaam voor de doorontwikkeling van initiatieven.

Rol beroepsonderwijs
Opvallend was ook de discussie over de rol van het beroepsonderwijs in relatie tot LLO: welke mogelijkheden zijn er nu om beter aan te sluiten en wat is daarvoor nodig? Andere inzichten opgedaan tijdens het congres waren:
- LLO vraagt om meer dan kennis & skills – het vraagt om LLO-competenties: leren leren, gedurende je hele leven. Dat is iets waar binnen het (beroeps)onderwijs vaak al aandacht voor is, en waar LLO-initiatieven van kunnen leren.
- De HRD-literatuur laat een verschuiving zien: van individuele ontwikkeling naar gedeelde verantwoordelijkheid. Dit vraagt om aandacht op meerdere niveaus – individueel, team én organisatie – en biedt de mogelijke verbinding met inzichten uit onderzoek naar teamleren, werkplekleren en lerende organisaties.
- Key take-away: LLO speelt zich af in verschillende leeromgevingen, op meerdere niveaus, en is een complex maar essentieel onderdeel van toekomstbestendige organisaties en een toekomstbestendige arbeidsmarkt.
De inzichten uit deze sessies vormen waardevolle bouwstenen voor de verdere ontwikkeling van het kennisproduct en de lerende aanpak van UTA.