‘Ontwikkel jezelf, dan raak je niet snel uitgespeeld’
Als oprichter en mede-eigenaar van HydroLogic sloot Arnold Lobbrecht zich aan bij de Board van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Onlangs bezocht hij zijn eerste UTA-bijeenkomst. Inspirerend, vond hij: ‘We voerden discussies over talent als centraal thema, maar ook over kansen en bedreigingen voor onze arbeidsmarkt, bijvoorbeeld als gevolg van AI.’
Bij HydroLogic in Amersfoort werken zo’n 40 medewerkers aan uiteenlopende projecten op het snijvlak van water en ICT: ‘De juiste mensen vinden is een uitdaging, net als voor veel andere werkgevers in de regio. Wat helpt, is dat ons werk een duidelijk maatschappelijk doel heeft. We zien dat vooral jonge werkzoekenden het belangrijk vinden om een bijdrage te leveren aan vraagstukken rondom water, klimaat en droogte. Door een verhoogd maatschappelijk bewustzijn, zijn we de afgelopen jaren voor een brede groep een interessante werkgever geworden.’

Dezelfde vijver
Voor Arnold zit de meerwaarde van de UTA in de samenwerking: ‘Hier in Amersfoort zitten opvallend veel bedrijven die iets doen met geo of water. Die vissen allemaal in dezelfde vijver. We hebben dus de hogescholen en universiteiten nodig om te voorzien in jong talent. Als we daarover met elkaar praten is mijn ervaring dat we het snel eens zijn en aan de slag kunnen met werving voor de regio. Bij voorkeur in samenwerking met bedrijven, onderwijsinstellingen en overheden zoals de provincie en de gemeenten.’
'Verrassend hoe gedetailleerd jongeren aangeven op welke vlakken ze willen leren en ontwikkelen'
Leren en ontwikkelen
Zeker de jonge generatie ziet een Leven Lang Ontwikkelen (LLO), het uitgangspunt van de UTA, als vanzelfsprekend: ‘Het verrast me soms hoe gedetailleerd sollicitanten in hun brief al aangeven op welke vlakken ze willen leren en zich ontwikkelen. En gelijk hebben ze, want de ontwikkelingen gaan ontzettend hard. Als je jezelf niet ontwikkelt, ben je snel uitgespeeld.’
Vrij denken
Binnen HydroLogic leren medewerkers van en met elkaar: ‘We hebben meerdere bronnen van leren. Nieuwe medewerkers doorlopen een heel cursusprogramma, over persoonlijke effectiviteit en time management tot klantcommunicatie en tekstschrijven. Daarnaast geven collega’s elkaar ook inhoudelijke trainingen vanuit hun eigen expertise. Vijf maal per jaar hebben we een HydroLogic Research Day. Dan gaan medewerkers in groepjes aan de slag met nieuwe onderzoeksideeën. We zien dat vrij denken en met elkaar sparren heel veel creativiteit, inspiratie en innovatie oplevert.’
Tip voor andere mkb’ers
Zijn tip voor andere werkgevers in de regio: ‘Een ontwikkeling als generatieve AI wordt al veel gebruikt, bijvoorbeeld in de marketing of als chatbot op een klantenservice. Maar we kunnen er meer mee. Mensen zijn kritisch over AI en dat is deels terecht, bijvoorbeeld over een redenering die niet klopt. Je bent natuurlijk zelf verantwoordelijk voor het gebruik van het resultaat, maar laten we niet vergeten dat mensen óók fouten maken. Het is een gemiste kans als je daarom AI links laat liggen. Maak er tijd voor vrij en neem jonge mensen aan die zijn opgegroeid met de digitale wereld. Die komen dan met ideeën voor toepassingen binnen jouw bedrijf. Zo voorkom je dat ontwikkelingen alleen top-down worden ingevoerd en voelen jonge nieuwkomers zich meteen gezien in je organisatie.’